
 

 
 
 
 
 
Does the Orbán government have an 
agenda for Southeast Europe? 
 
 
 
 
 
 
 
 
Author: András Juhász 
 
 
 
Belgrade, May 2019 



 

[2] 
 

The April 2018 parliamentary elections in Hungary resulted in a landslide victory for Fidesz 

and its junior coalition partner KDNP.1 The national-conservative coalition, in power since 

2010, had won its third supermajority in a row – two-thirds of all seats in parliament. In July 

of the same year, Viktor Orbán, the prime minister of Hungary, held a speech in Tusnádfürdő 

(Băile Tuşnad), Romania.2 He stated that he had been mandated by the people for the 

“building of a new era” and that the focus of this undertaking ought to be the Pannonian 

(Carpathian) Basin region. In the words of the Hungarian Prime Minister: 

Once more we are strong, we are determined, we are brave, and we have our vigor, 

money and resources. […] Now is the time to rebuild the Carpathian Basin. We 

have a proposal for our neighbors. […] [A]t last we should connect our countries 

together – once and for all, and with serious intent. Let us connect our major cities 

with high-speed rail and road links.3 

Upon the completion of this task, continued Orba ́n, or even simultaneously alongside it, an 

even greater task is to be accomplished, namely the “build[ing] up [of] Europe’s large, 

strong and secure political and economic region: Central Europe.” 

During his years in power Orbán did acquire a popularity in the SEE and CE region. He built 

an image of himself as a strong leader determined to fight for – what he considers to be – 

true European values, i.e. the nation, Christianity, hard work, and the traditional family, 

while having the courage to say no to powers threatening the interests of his country. He 

also demonstrated support for politicians allied to him, gaining outright admiration from 

some, as in the case of Janez Janša of the Slovenian Democratic Party. 

Fidesz shifted the political landscape towards the far right in Hungary. After its 2002 

electoral defeat, the party started to organize citizens’ groups under the name “Civic Circles” 

                                                 
1 Fidesz (the Hungarian Civic Alliance) has been in power as part of a coalition with the KDNP (Christian-
Democratic People’s’Party) since 2010. Prior to 2010, Fidesz was in power from 1998 to 2002. 
2 Orbán Viktor beszéde a XXIX. Bálványosi Nyári Szabadegyetem és Diáktáborban (July 2018), available in 
English here. 
3 Ibid. 

http://www.miniszterelnok.hu/orban-viktor-beszede-a-xxix-balvanyosi-nyari-szabadegyetem-es-diaktaborban/?fbclid=IwAR1OXODp-WfGxry8jdsm1A5g3bAexz5FLFtDpaGKWjfDdZ_ZZKAHfv5Bgno
http://www.miniszterelnok.hu/prime-minister-viktor-orbans-speech-at-the-29th-balvanyos-summer-open-university-and-student-camp/


 

[3] 
 

with the aim of reinvigorating and uniting the fractioned right, and to straighten its populist 

stance.4 Fidesz has succeeded in positioning itself as the right-wing political force with the 

most appeal among the electorate. During its years in power, there have been troubling 

trends of anti-social legislation, limitations on democratic governance, on individual 

freedoms and a deepening of class division, while resistance to these processes has proven 

difficult to foster. The so-called “Slave Law,” maximizing possible overtime hours for the 

benefit of employers,5 the terminating of gender study programs6 or the 7th Constitutional 

Amendment, which criminalizes homelessness and states that “foreign populations cannot 

be settled” in Hungary, and that state bodies must protect Christian culture: all these are 

but a few of the – more recent – government actions demonstrating Fidesz’s push towards 

the far right.7 

With the nature of Orbán’s politics in mind, the expansion and widening of this influence in 

the region is a worrisome prospect. Hence, the question arises: how far-reaching are 

Orbán’s hints at deepening cooperation with SEE and CE countries, and is Orbán really after 

cooperation or something else? 

Hungarian government-related investments are indeed being implemented in the SEE 

region. Much of them are in media and sports, more specifically football. A closer look at the 

companies buying media outlets in Slovenia, Macedonia, and those looking at further 

possibilities in Croatia, reveal close ties to the Hungarian governing elite. Moreover, the 

financing of football clubs and training academies outside Hungary is also steeped in 

controversy. An exploration of these investments and the politics practiced by the Orbán 

                                                 
4 For a summary of the key aspects of Orba ́n’s politics and governance see Kristóf Szombati: Viktor Orbán’s  
uthoritarian Regime, in: Stefanie Ehmsen, ed. and Albert Scharenberg, ed.(2018): The Far Right in Government: 
Six Cases from Across Europe, Rosa Luxembourg Stiftung – New York Office 
5 Tibor T. Meszmann (Dec 2018): Why Hungary’s new “slave law” pushes workers to the brink, Masina.rs 
6 Elizabeth Redden (Oct 1018): Hungary Officially Ends Gender Studies Programs, Inside Higher Ed 
7 Hungarian Civil Liberties (June 2018): Union Hungary's 7-Year-Old Constitution Is Amended for the 7th Time, 
Civil Liberties Union for Europe 

https://www.rosalux.de/en/publication/id/39161/the-far-right-in-government-1/
https://www.rosalux.de/en/publication/id/39161/the-far-right-in-government-1/
http://www.masina.rs/eng/hungarys-new-slave-law-pushes-workers-brink/
https://www.insidehighered.com/quicktakes/2018/10/17/hungary-officially-ends-gender-studies-programs
https://www.liberties.eu/en/news/hungarian-fundamental-law-has-been-amended-7-times-by-the-parliament-since-2011/15237


 

[4] 
 

government in relation to media and sport might prove a useful guide to better 

understanding Orbán’s idea of a new era and the modus operandi of its realization. 

 



 

[5] 
 

The Fidesz media empire 

The Orba ́n government was fierce in bringing Hungarian media under its control. Its 

clientelist network acquired media outlets of all kinds: newspapers, magazines, radio, 

television, and internet outlets. The government flooded the public sphere with its fear-

spreading, hate-mongering propaganda such as last year’s media campaign – for which the 

Hungarian government allocated €18.2 million – that portrayed the Sargentini Report as part 

of George Soros’s conspiracy against Hungary,8 and self-praise exemplified by the “Stronger 

Hungary” media campaign, which cost €10 million of taxpayers’ money.9 Its project of 

exerting control over the media, however, culminated last year in an act of centralization. 

On 11 September 2018, the Central European Press and Media Foundation (CEPMF) was 

established. This organization makes no secret of its ideological and political commitment. 

Its “Preamble” states that 

[t]he decisions of the coming years and decades will form the basis upon which to 

build a community in the Carpathian Basin – and across the wider Visegrád region10 

– which jointly professes Christian and national values, preserves its inherited 

identity, takes united action in dealing with issues shaping the fate of the nation, 

and wins recognition for itself while holding true to its values.11   

In the following months businessman and women who own the majority of the Hungarian 

pro-government media outlets12 donated their companies to the CEPMF. Among them were 

Lőrinc Mészáros and Árpád Habony. 

                                                 
8 Erdélyi Katalin (Oct 2018): The Hungarian government allocated €18.2 million of taxpayers’ money to an 
advertising campaign against Sargentini, Soros, and Verhofstadt, Átlátszó 
9 Erdélyi Katalin (June 2017): Ten million euros spent on ‘Stronger Hungary’ campaign, Átlátszó 
10 The countries that make up the Visegrád Group (V4) are the Czech Republic, Hungary, Poland and Slovakia. 
11 Central European Press and Media Foundation website 
12 A sajtószabadság lapzártája (Dec 2018), Átlátszó 

https://english.atlatszo.hu/2018/10/05/hungarian-government-sargentini/
https://english.atlatszo.hu/2018/10/05/hungarian-government-sargentini/
https://english.atlatszo.hu/2017/06/19/ten-million-euros-spent-on-stronger-hungary-campaign/
https://cepmf.hu/#sectionMembers
https://mertek.atlatszo.hu/a-sajtoszabadsag-lapzartaja/


 

[6] 
 

Lőrinc Mészáros is the former mayor of Viktor Orbán’s home village Felcsút and a key 

member of Orbán’s circle of business allies. Mészáros became one of the wealthiest persons 

in the country within just a few years. The companies owned by Mészáros, or those in his 

sphere of control, regularly win public tenders.13 

Little is known about Árpád Habony, but there is a general opinion that he is among Orbán’s 

closest associates. The press has often written about him as being an unofficial advisor to 

Viktor Orba ́n. It was also speculated that he was a key figure in creating the Fidesz media 

empire, and in recognizing the electoral potential of anti-migrant propaganda.14 

Gábor Liszkay, who has long been a major figure in the media empire close to Fidesz,15 had 

been charged with managing the media portfolio of the CEPMF. The foundation had been 

registered to the address of Liszkay’s summer home. 

CEPMF instantly became the largest media owner in the country. In December 2018, the 

foundation held 100% of shares on the national radio market and a monopoly position in the 

county-level newspaper market. It acquired two of four state-wide television news stations, 

tabloids, music radios, and internet outlets, the widely read Origo.hu being among them. A 

total of 476 media outlets have become a part of Fidesz’s media centralizing project.16 These 

acquisitions provide the foundation with formidable influence on media content production 

                                                 
13 A striking (and revealing) example is Fejér-B.Á.L. Zrt. owned by Mészáros’s children. It won around €220 
million worth of public tenders between 2015, when the company was established, and 2018. By looking at 
connections with other firms, a network starts to unfold: Fejér-B.Á.L. Zrt. is oOten partnered with a company 
also successful in winning governmene procurements:,West Hungaria Bau, owned by Attila Paár, also close to 
the governing elite. West Hungaria Bau has ties to István Tiborcz, the son-in-law of Viktor Orbán and another 
businessman in his circle. See: Oroszi Babett (Aug 2018): The next generation of pro-Orban oligarchs: the 
Mészáros kids are making 3300 euros a day winning public tenders, Átlátszó; and Máriás Leonárd, Molnár 
Csaba (May 2015): Magyarország egyik leggazdagabb embere vette meg Tiborcz cégét, hvg.hu 
14 J. Lester Feder, Rebeka Kulcsar (Apr 2018): Meet the mystery man who is the power behind the throne in 
Hungary, Buzzfeed News 
15 Fabók Bálint, Pethő András, Szabó András(Nov 2016): Inside the killing of Népszabadság, Hungary’s biggest 
opposition paper, Direct36 
16 Bátorfy Attila (Nov 2018): Infografika: mától így néz ki a kormánypárti média tulajdonosi szerkezete, Átlátszó 

https://english.atlatszo.hu/2018/08/10/the-next-generation-of-pro-orban-oligarchs-the-meszaros-kids-are-each-making-3300-euros-a-day-winning-public-tenders/
https://english.atlatszo.hu/2018/08/10/the-next-generation-of-pro-orban-oligarchs-the-meszaros-kids-are-each-making-3300-euros-a-day-winning-public-tenders/
https://hvg.hu/gazdasag/20150528_magyarorszag_egyik_leggazdagabb_tiborcz
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.buzzfeednews.com/article/lesterfeder/hungarys-steve-bannon
https://www.direkt36.hu/en/ilyen-volt-a-nepszabadsag-halala-belulrol/
https://www.direkt36.hu/en/ilyen-volt-a-nepszabadsag-halala-belulrol/
https://adatujsagiras.atlatszo.hu/2018/11/28/infografika-matol-igy-nez-ki-a-kormanyparti-media-tulajdonosi-szerkezete/


 

[7] 
 

throughout the country, as well as with a possible influence in media-related areas of 

production such as print.17 

Fidesz started to extend its influence on media outside of the borders of Hungary prior to the 

establishment of CEPMF. In Serbia, it has an influence on Magyar Szó, the only Hungarian 

daily newspaper in the country, controlled by Fidesz’s local ally, the Alliance of Vojvodina 

Hungarians Party.18 

In 2017 the watchdog NGO and online newspaper for investigative journalism Átlátszó wrote 

that Hungarian public money is ever more present in the Transylvanian Hungarian media, 

and with it the possibility of the Orbán government’s influence on that media sphere. The 

Foundation for Hungarian Media without Borders distributes financial support to Hungarian 

media in Transylvania, managing a budget of several million euros annually, which make 

those grants notably larger than what these media outlets could otherwise gather.19  

In the same year, three Hungarian media companies20 linked to Fidesz – the Modern Media 

Group, Ripost and Ridikül Magazin – invested €800,000 into Slovenia’s NovaTV24, acquiring 

a 45% ownership share.21 NovaTV24 is the most important media outlet related to the 

Slovenian Democratic Party (SDS) led by Janez Janša, who is close to Viktor Orbán. The two 

politicians have supported each other since the early 2010s. Orbán is well-respected within 

the SDS, while Fidesz and SDS are both members of the European People’s Party (EPP). 

                                                 
17 A sajtószabadság lapzártája (Dec 2018), Átlátszó and Rényi Pál Dániel (Nov 2018): Példátlan médiabirodalom 
állt össze Liszkay Gábor vezetésével, 444.hu 
18 Natalija Jakovljević (Feb 2018): Poniznost u novinarstvu se isplati – slučaj Mađar so, VOICE 
19 Sípos Zoltán (Nov 2017): Fidesz has won over the Hungarian online press in Transylvania, Átlátszó Erdély 
20 Three formally unrelated companies close to Fidesz purchased 15% of the ownership shares respectivell, in 
order to evade the necessity of acquiring a special permit from the Ministry of Culture, which is needed if one 
company purchases 20% or more of a media company’s ownership. See: D. Kovács Ildikó (Apr 2017): Habony 
médiája Szlovéniában terjeszkedik, Átlátszó 
21 At the time of the investment Árpád Habony was co-owner of MMG, and Ripost was owned by Péter Schatz. 
Both companies were later transferred into the ownership of the Central European Press and Media 
Foundation. See: D. Kovács Ildikó (Feb 2019): Két éve épül a külföldi Habony-birodalom, és hol van még a vége, 
24.hu 

https://mertek.atlatszo.hu/a-sajtoszabadsag-lapzartaja/
https://444.hu/2018/11/28/peldatlan-mediabirodalom-allt-ossze-liszkay-gabor-vezetesevel
https://444.hu/2018/11/28/peldatlan-mediabirodalom-allt-ossze-liszkay-gabor-vezetesevel
http://voice.org.rs/poniznost-u-novinarstvu-se-isplati-slucaj-madar-so/
https://atlatszo.ro/2017/11/28/fidesz-has-won-over-the-hungarian-online-press-in-transylvania/
https://blog.atlatszo.hu/2017/04/habony-mediaja-szloveniaban-terjeszkedik/
https://blog.atlatszo.hu/2017/04/habony-mediaja-szloveniaban-terjeszkedik/
https://24.hu/kulfold/2019/02/28/habony-arpad-szlovenia-horvatorszag-macedonia-schatz-peter-orban-viktor/?fbclid=IwAR0frWbxVcc_v2osJ3PM56gXI-flCzfNPE3bVnTegv0OUQoLZtWk26ZZ7EE


 

[8] 
 

Another peculiar link between Janša and Orbán is that the SDS was – according to the 

Hungarian media outlet 444 – a client of Danube Business Consulting, a consultation firm 

established in 2015 by two of Orbán’s advisors, Árpád Habony and the now deceased Arthur 

J. Finkelstein. The firm advises a number of Southeast and Central European right-wing 

parties and it prepares comprehensive political communications and media planning for its 

clients.22 

Following the Hungarian investment in NovaTV24, Péter Schatz, at the time co-owner of 

Ripost,23 established Ripost Založništvo d.o.o. in Slovenia, a company that bought Nova 

obzorja, the publisher of SDS’s weekly, Demokracija. Following this purchase, Nova obzorja 

launched Škandal24 and Ripost News, tabloids publishing SDS party messages and 

celebrity-related content. 

Media outlets connected to the SDS spread significantly in 2017 with thirteen different 

media outlets popping up in a short period of time. Although unrelated on paper, the 

Slovenian newspaper Dnevnik found that all have connections with Janša’s party. During 

the same year, some estimate that around €1.43 million was poured into Slovenian right-

wing media by people from Orba ́n’s business circle.24 

The tentacles of the Fidesz media behemoth do not necessarily support political partners by 

producing favorable media content alone. The case of Nova obzorja shows that media 

companies linked to Orbán’s circle can be used to provide financial support to allies. The 

company gave a €60,000 loan to the SDS and has played a role in giving the party another 

€450,000 loan. This operation – illegal under Slovenian legislation – backfired however, and 

Janša’s party ended up with a €20,000 fine.25 

                                                 
22 Keller-Alánt Ákos, Borut Mekina (Dec 2018): Barátom, Janša, Magyarnarancs 
23 Péter Schatz appears to be a key figure in media purchases outside of Hungary. He used to co-own Ripost in 
Hungary, a government friendly tabloid, which, according to the researcher Zselyke Csaky, is a copycat version 
of Informer, a tabloid in Serbia. 
24 Keller-Alánt Ákos, Borut Mekina (Dec 2018): Barátom, Janša, Magyarnarancs 
25 Janševa SDS dobila 20.000 evrov kazni (Mar 2019), Mladina 

https://magyarnarancs.hu/kulpol/baratom-jana-110047
https://magyarnarancs.hu/kulpol/baratom-jana-110047
https://www.mladina.si/189986/janseva-sds-dobila-20-000-evrov-kazni/


 

[9] 
 

In Macedonia Péter Schatz and Ágnes Adamik set up companies26 to invest in the country’s 

media sector. Both connected to Fidesz, together they acquired Alfa TV as well as seven 

websites and magazines, all of them supportive of the right-wing party VMRO-DPMNE and 

of the former prime minister of Macedonia27 Nikola Gruevski, who at the time of writing 

resides in Hungary, having been granted political asylum there. Similar to the Slovenian 

script, Schatz launched the tabloid RipostMK in Macedonia. 

According to the findings of the Croatian weekly, Nacional, Croatia is next on the list for the 

expansion of the Fidesz media empire. The newspaper acquired a copy of the Letter of Intent 

put forward by Péter Schatz, in which he expressed interest in purchasing majority 

ownership of the television broadcaster Z1.28 

As the researcher Ágnes Urbán commented for the Organized Crime and Corruption 

Reporting Project (OCCRP), these purchases likely represent an effort by Orbán’s 

government to expand its regional influence by backing its conservative populist allies.29 

Recently, the Fidesz media empire’s international branch has been expanded to include a 

news agency. Established by Árpád Habony,30 The V4 News Agency provides international 

news in Hungarian, English and French, from – as stated on their home page – a 

conservative, right-wing perspective.31 

                                                 
26 Schatz established Target Media, while Adamik runs a company called Adinamic Media. 
27 Maja Jovanovska, Tamas Bodoky, and Aubrey Belford (May 2018): Right-Wing Hungarian Media Moves Into 
the Balkans, Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) 
28 Berislav Jelinić (Feb 19, 2019): Orbánova medijska hobotnica preuzima Z1, Nacional 
29 Maja Jovanovska, Tamas Bodoky, and Aubrey Belford (May 2018): Right-Wing Hungarian Media Moves Into 
the Balkans, Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) 
30 Kiss Soma Ábrahám (Apr 2019): Habonyék nemzetközi kormánypropagandája havi minimum 450 euróért már 
el is érhető, Mérce.hu 
31 V4 News Agency home page 

https://www.occrp.org/en/spooksandspin/right-wing-hungarian-media-moves-into-the-balkans
https://www.occrp.org/en/spooksandspin/right-wing-hungarian-media-moves-into-the-balkans
https://www.occrp.org/en/spooksandspin/right-wing-hungarian-media-moves-into-the-balkans
https://www.occrp.org/en/spooksandspin/right-wing-hungarian-media-moves-into-the-balkans
https://merce.hu/2019/04/24/habonyek-nemzetkozi-kormanypropagandaja-havi-minimum-450-euroert-mar-el-is-erheto/
https://merce.hu/2019/04/24/habonyek-nemzetkozi-kormanypropagandaja-havi-minimum-450-euroert-mar-el-is-erheto/
https://v4na.com/en/aboutus/


 

[10] 
 

The football route 

Sport, especially football, is a shady business in Hungary, involving the interests of the 

political elite and its allies in the business sector. In 2011 a law was passed that allowed 

corporations to provide as subsidy up to 80% of their corporate tax to sport clubs,32 

associations and federations in the sector of what was defined as spectator team sports.33 

The law allowed for the identity of the donors to remain hidden. The respective sport 

federations made decisions regarding the distribution of these funds, but behind closed 

doors and lacking any transparency. These circumstances made the tax-benefit scheme 

fertile ground for backdoor deals between political elites and business. 

Between 2011 and 2018 around €1.7 billion have been poured into spectator team sports 

through the tax-benefit scheme. Although the Hungarian Central Budget was left short of 

substantial funding, the sums deducted from corporate tax were regarded as private 

donations, and were therefore exempt from public information requests. It was not until 

2017 that the Kúria – the Supreme Court of Hungary, decided that these tax-deducted 

subventions are, in fact, public money. 

Football received the largest part of the tax-deducted company subsidies, and a lot of these 

subsidies ended up in Viktor Orbán’s hometown of Felcsút. The Felcsu ́t Foundation for the 

Promotion of Young Athletes, which owns the Ferenc Puskás Football Academy, was paid 

more than €30 million between 2011 and 2016.34 The foundation’s founder is the Hungarian 

prime minister, and it is chaired by Lőrinc Mészáros. 

Other heavily financed clubs and organizations also have a connection with Orbán’s 

clientelist network. It is additionally worth noting that the subsidies are distributed by the 

respective sport federations and, for example, the Hungarian Football Federation is chaired 

by Sa ́ndor Csányi, the CEO of OTP Bank Group. He was the first Hungarian billionaire, and a 

shareholder in the MOL group – once again, a person close to the governing political elite. 

As has been observed by Transparency International: 

                                                 
32 The tax benefit scheme also gave companies an opportunity to increase their overall profits. “Companies 
may reduce their profit before tax by the amount of the subsidies they provide to the sports clubs. Moreover, 
they may also deduct the offered amounts from their corporate income tax calculations,” as explained by 
Transparency International. 
33 Football, basketball, handball, ice hockey and water polo. 
34 Bátorfi Attila (Mar 2019): 11 milliárd forint támogatás ment a felcsúti fociba 2011 óta, Átlátszó 

https://adatujsagiras.atlatszo.hu/2016/09/06/11-milliard-forint-tamogatas-ment-a-felcsuti-fociba-2011-ota/


 

[11] 
 

Corporate subsidies to the Felcsu ́t soccer team and various other privileged clubs 

are widely accepted in the country as a form of bribing companies’ way into 

lucrative businesses and winning public contracts.35 

Considerable amounts of these subsidies as well as state funding is spent on construction. 

As the cited report indicates, while there is no real demand for such investments, a number 

of new stadiums and other facilities have been built, while others have been refurbished: 

[T]here are sound reasons to suspect that the government’s determination to have 

so many sports stadiums constructed may be camouflage to disguise questionable 

transactions taking place in the allocation of public funds, achieved by bending the 

rules of public procurement so as to favor businesses that fulfill the wishes of 

politicians, either by contributing to politicians’ campaigns or financially supporting 

particular soccer clubs. 

Átlátszó’s inquiry showed that the companies supporting Fidesz-related clubs and sport 

organizations are in fact from the ruling party’s network, which receives large sums of 

public money via public procurement. For example, Lőrinc Mészáros, via his companies, 

supported his own football academy many times over.36 

Prior to his electoral victory in 2010, Victor Orbán made clear his commitment to sports 

financing, and since then the overall spending on sports by the Fidesz government is in the 

vicinity of €4.7 billion (this sum includes the tax-deducted subsidies).37 The same source 

states that around €2.5 billion was allocated to the construction industry, which is a sphere 

of interest in Orba ́n’s clientelist network. 

                                                 
35 Ligeti Miklo ́s, Mucsi Gyula (2015): Korrupcio ́s Kockázatok a Magyar Sprotfinanszírozásban / Corruption Risks 
in Hungarian Sport Financing, Transparency International Hungary 
36 Erdélyi Katalin (Jul 2018): Fidesz-közeli, állami, és multinacionális cégek öntik a TAO-pénzt a kormány 
kedvenc futballklubjaiba – itt vannak a nevek és a számok, Átlátszó 
37 Székely Sarolta (Apr 2018): Sokkoló: közel 1500 milliárdot toltak Orbánék a sportba, mfor.hu 

https://transparency.hu/en/news/korrupcios-kockazatok-a-magyar-sportfinanszirozasban/
https://transparency.hu/en/news/korrupcios-kockazatok-a-magyar-sportfinanszirozasban/
https://atlatszo.hu/2018/07/18/fidesz-kozeli-allami-es-multinacionalis-cegek-ontik-a-tao-penzt-a-kormany-kedvenc-futballklubjaiba-itt-vannak-a-nevek-es-a-szamok/
https://atlatszo.hu/2018/07/18/fidesz-kozeli-allami-es-multinacionalis-cegek-ontik-a-tao-penzt-a-kormany-kedvenc-futballklubjaiba-itt-vannak-a-nevek-es-a-szamok/
https://mfor.hu/cikkek/makro/sokkolo-kozel-1500-milliardot-toltak-orbanek-a-sportba.html


 

[12] 
 

Since 2013 the Hungarian government has been stimulating and financing curious 

investments, which include building stadiums and football training academies in Hungary’s 

neighboring countries. Zoltán Sípos, writing for Átlátszó notes: 

Since 2013, €70 million has been transferred by the Hungarian government to the 

football academies of neighboring countries. Stadiums and football pitches are 

spreading at high speed in Transylvania (Romania), the Historical Upper Hungary 

(Slovakia), Vojvodina (Serbia), Zakarpattya (Ukraine), Prekmurje (Slovenia), and 

Croatia. The money comes via the Hungarian Football Federation and the Bethlen 

Gábor Fund. Almost everywhere has a connection with the Puskás Ferenc Football 

Academy, with Lőrinc Mészáros as the main figure behind it.38 

Átlátszó calculated the figures for Hungarian government spending on football in foreign 

countries and published the results in December 2018. By that time, approximately €49.5 

million had been channeled to clubs in Slovakia, Romania, and Serbia, and approximately 

another €20.1 million to clubs in Croatia, Slovenia, and Ukraine. In all cases the funds were 

transferred by the Hungarian Football Federation and the Bethlen Gábor Fund.39 Most of the 

money was allocated for infrastructural development. Four stadiums, more than fifteen 

soccer fields and four additional buildings were planned to be built in Serbia, Romania and 

Slovakia, and one stadium, more than ten soccer fields, and three additional buildings in 

Croatia, Slovenia, and Ukraine.40 

The involvement of Orbán’s circle of business associates as participating in a Hungarian 

transnational football project also became apparent. The following three examples provide 

an illustration of how the Orbán government uses public resources to assist its business 

allies and to expand its network of interests. 

                                                 
38 Sípos Zoltán (January 2019): Will the Hungarian government bring Sekler football to success?, atlatszo.ro 
39 A state fund that provides financial aid to ethnic Hungarians in neighboring countries. 
40 These two articles cover the topic in detail: Oroszi Babett and Sípos Zoltán (Dec 2018): The Orban 
government spent billions on Hungarian football clubs in Serbia, Romania and Slovakia, Átlátszó and Oroszi 
Babett and Sípos Zoltán (Dec 2018): Hungarian government spent billions on football academies in Slovenia, 
Ukraine and Croatia, Átlátszó 

https://atlatszo.ro/2019/01/03/will-the-hungarian-government-bring-sekler-football-to-success/
https://english.atlatszo.hu/2018/12/11/the-orban-government-spent-billions-on-hungarian-football-clubs-in-serbia-romania-and-slovakia/
https://english.atlatszo.hu/2018/12/11/the-orban-government-spent-billions-on-hungarian-football-clubs-in-serbia-romania-and-slovakia/
https://english.atlatszo.hu/2018/12/18/hungarian-government-spent-billions-on-football-academies-in-slovenia-ukraine-and-croatia/
https://english.atlatszo.hu/2018/12/18/hungarian-government-spent-billions-on-football-academies-in-slovenia-ukraine-and-croatia/


 

[13] 
 

 In Romania, the Football Club Csíkszereda received approximately €11.2 million in 

public money from Hungary, and additional funding from the Hungarian National 

Lottery. Part of these funds was used for construction works and the Seklerland 

Football Academy was established. As Átlátszó discovered, junior players from the 

academy in Romania can transfer to the Puskás Ferenc Football Academy in 

Hungary. No compensation is required for players’ transfers. In this way a private 

football academy close to Orbán can benefit from the work of a Hungarian taxpayer 

funded organization in Romania. Sepsi OSK, a club in Sepsiszentgyörgy also enjoys 

the support of the Hungarian government. The club is operated by a company 

owned by Károly Varga, a former business partner of Lőrinc Mészáros (they used to 

co-own two companies). Furthermore, the plans for the stadium and football fields 

were designed by a subsidiary company of Fejér-B.Á.L. Zrt., which is owned by 

Mészáros’s children. 

 In Slovenia Nogometno društvo Lendava 1903 (Lendava Football Club 1903) received 

approximately €5.9 million.41 The association is connected to Gábor Végh, whose 

company Pharos ‘95, built the soccer fields in Felcsút, and as a sign of gratitude 

donated a statue of Ferenc Puskás to the Puskás Ferenc Football Academy. Pharos 

‘95 also owns the Zalaegerszeg Football Club. State-funded construction works on 

the club’s stadium in 2016 were contracted to the ZÁEV Zrt. consortium of 

companies and Pharos ’95. Végh was therefore effectively paid by the state to build 

a stadium for himself. Pharos ‘95 carried out a field refurbishment at the Videoton 

stadium in 2010, the year of Orbán’s first victory with a two-thirds majority. The 

company was contracted in a number of other football-related construction works, 

as was ZÁEV Zrt., which held almost €65 million worth of contracts in state-funded 

stadium construction works in early 2016.42 In 2019 ZÁEV was acquired by Talentis 

                                                 
41 This and other contracts whre made accessible on-ine by Atlatszo. Links can be found in the articles listed in 
footnote 40 
42 Felcsúton is van telephelye, nagyon hasít a stadionépítési piacon a ZTE tulajdonosa (Feb 2016), Átlátszó 

https://drive.google.com/open?id=1992qwQefjC-voePuM_34LlMnTl9bF9tJ
https://drive.google.com/open?id=1992qwQefjC-voePuM_34LlMnTl9bF9tJ
https://drive.google.com/open?id=1992qwQefjC-voePuM_34LlMnTl9bF9tJ
https://atlatszo.hu/2016/02/19/felcsuton-is-van-telephelye-nagyon-hasit-a-stadionepitesi-piacon-a-zte-tulajdonosa/


 

[14] 
 

Group, a company in which the children of Lőrinc Mészáros serve as members on 

the board of directors.43 

 In Osijek, Croatia, the Osijek FC Soccer School Association received public funding 

from Hungary. Its vice president is Ferenc Sakalj, who, as Direct36 reported, helped 

Mészáros with translations in Croatia when the Hungarian businessman purchased 

a villa on the Croatian coast in 2015. Some time later, Sakalj became the owner of 

Vasútinformatika Kft. in Hungary – a railroad construction company that 

immediately became a subcontractor in two major state investments. In 2016 Sakalj 

bought a 25% ownership share in City Mail Hungary Kft. The majority owner of this 

company is Ivan Meštrović, who shares ownership of FC Osijek with Lőrinc 

Mészáros.44 Sakalj sold Vasútinformatika Kft. to Mészáros in 2018. 

 

  

 

                                                 
43 Mészárosék megszerezték a ZÁÉV-et (Jan 2019), 24.hu 
44 Wirth Zsuzsanna (May 2017): Mészáros Lőrincnek tolmácsolt Horvátországban, most lecsípett egy darabot 
Simicska birodalmából, Direct36 

https://24.hu/belfold/2019/01/21/meszarosek-megszereztek-a-zaev-et/
https://www.direkt36.hu/meszaros-lorincnek-tolmacsolt-horvatorszagban-most-lecsipett-egy-darabot-simicska-birodalmabol/
https://www.direkt36.hu/meszaros-lorincnek-tolmacsolt-horvatorszagban-most-lecsipett-egy-darabot-simicska-birodalmabol/


 

[15] 
 

Why go beyond Hungary’s borders? 

The Orba ́n government’s investments in media and football abroad suggest that the new era 

envisioned by Hungary’s ruling party is not about regional economic development and 

cooperation, but rather about extending the reach of its clientelist network and political 

influence.    

The Slovenian and Macedonian cases show that members of Orbán’s clientelist network are 

purchasing right-wing media outlets outside of Hungary. Besides such purchases, they are 

also establishing new outlets. During his years in power, Orbán proved to be efficient in 

building and wielding a propaganda machine, which to date incorporates almost five 

hundred media outlets. This know-how relating to media control, as well as the material 

support that Fidesz is able to deploy, can be of great value to right-wing forces in the region. 

The €70 million spent on football clubs in Slovakia, Romania, Serbia, Croatia, Slovenia, and 

Ukraine, also ended up making profits for members of Orbán’s clientelist network. The case 

of the Seklerland Football Academy points to a possible longer-term gain of profiting from 

young talent. The junior players from the academy in Romania can transfer to Puskás Ferenc 

Football Academy in Hungary without having to pay compensation. This model could be 

used in other countries hosting Hungarian founded football academies as well, and it would 

provide an international pool of young players for a private football enterprise in Hungary, 

free of charge. 

Providing financial support to football clubs and investing in football academies in countries 

with Hungarian minorities serves a political function as well. They are being presented by 

the Hungarian government as acts of support benefiting the Hungarian minority in the 

respective countries. They are thus aimed at buying support for the Orbán government 

among members of Hungarian minority populations, many of whom bear dual citizenship 

and can participate in elections not just in their home country but in Hungary as well. In the 



 

[16] 
 

2018 elections, 224,000 votes were cast by Hungarian citizens who do not live in Hungary, 

and 96.24% of them voted for Fidesz.45 Fidesz also counts on – and urges – its supporters 

among the Hungarian minorities to vote in their home countries for the Hungarian ruling 

party’s allies. 

The case studies presented in this report, although only one part of the Orbán government’s 

dealings and activities in the SEE region, suggest that by going beyond the borders of 

Hungary, Orbán has little to lose. At the very least, he can straighten out his ties with 

regional allies and satisfy the needs of his clientelist network, which is an important 

component of his power. However, the expansion of Orbán’s influence will hurt all those 

who want to bring about a progressive politics in the region. This is because, as the 

presented cases show, it is only the right who benefits from the Orbán government’s money 

and propaganda machine. 

 
  

                                                 
45 Zsuzsanna Szabó (Apr 2018): Választás 2018: itt a levélben leadott listás szavazatok eredménye, Napi.hu 

https://www.napi.hu/magyar_gazdasag/valasztas_2018_itt_a_levelben_leadott_listas_szavazatok_eredmenye.660577.html


 

[17] 
 

Does the Orbán government have an agenda for Southeast Europe? 
 
Author: András Juhász 
Editor: Luka Matić 
Proofreading: dr. Andrew J. Hodges  
 
Published by Rosa-Luxemburg-Stiftung Office for Southeast Europe, May 2019 


